2025. augusztus 18.

Hogyan Alázza Meg a Vásárló a Személyzetet: Amikor a „Mindig Igazad van” Elve Csapdává Változik (Corvin CBA Eset)

A „vásárlónak mindig igaza van” – egy félreértett alapelv

A mai kereskedelmi világban szinte dogmaként él a mondás, hogy „a vásárlónak mindig igaza van”.
Ez az elv eredetileg a szolgáltatás színvonalának emelését célozta, mára azonban sok vásárló számára egyfajta erkölcsi felhatalmazássá vált, hogy gátlástalanul, lenézően bánjon a kiszolgáló személyzettel.

Ezt a jelenséget illusztrálja tökéletesen egy, a Corvin CBA önkiszolgáló kasszáinál történt eset.


Az önkiszolgáló kassza – a konfliktus melegágya

Az önkiszolgáló kasszasor, amely a hatékonyságot hivatott növelni, gyakran válik a vásárlói türelmetlenség és a tiszteletlenség színterévé.

Először egy fiatalember viselkedése keltett feltűnést, aki nemes egyszerűséggel „odadobálta” a termékeket a mérlegfelületre. Amikor az eladó finoman figyelmeztette, közönyösen, semmibe véve reagált. Az üzenet világos volt: „az eladó hangja nem számít.”


Szándékos konfliktuskeresés

A helyzet azonban tovább eszkalálódott. Egy másik férfi tudatosan egy nem működő kasszához állt be, majd odahívta az eladót, mintha a saját felsőbbrendűségét demonstrálná.

Ekkor hangzottak el a megalázó mondatok:

„Befogod a pofád!”

„Nekem ne ugass!”

Ez már nem egyszerű türelmetlenség volt, hanem nyílt verbális agresszió, amely azt üzente: az eladó szolgaként van jelen, és nincs joga a méltósághoz.


Az eladó tehetetlensége és a vásárlók felelőssége

Az eladó próbált védekezni, de egy ilyen helyzetben minden szava csak olaj volt a tűzre. Ha lealacsonyodik a támadó szintjére, elveszíti a méltóságát, ha pedig csendben marad, akkor elszenvedi a megaláztatást.

Itt jön képbe a vásárlói közösség felelőssége. Amikor egy eladót nyilvánosan bántalmaznak, mindenki, aki csendben végignézi, hallgatólagosan támogatja a helyzetet. Ezért éreztem szükségét, hogy közbelépjek: a tiszteletlenséget csak úgy lehetett megállítani, ha a támadót a saját stílusával szembesítettem.


A fogyasztói társadalom sötét oldala

Ez az eset nem egyedi. Az eladók nap mint nap több száz vásárlóval találkoznak, akik közül sokan úgy érzik, hogy a pénzük nemcsak árut, hanem hatalmat is vásárol. Nem gondolnak bele, hogy az eladó fáradt, éhes, vagy órák óta nem tudott kimenni mosdóba.

A szemléletváltás elkerülhetetlen.
A kereskedelemnek nem a vevő „igazának” vak elfogadásán kell alapulnia, hanem a kölcsönös tiszteleten.


Új alapokra kell helyezni a vásárlói magatartásunkat!

A

„Vásárolok, tehát jogom van megalázni az eladót”

gondolkodás helyett így kellene hozzáállnunk:

👉 „Vásárlás belátással és kölcsönös tisztelettel.”

Az eladók nem szolgák, hanem a kereskedelmi lánc elengedhetetlen részei. Emberként kell bánnunk velük – különben a vásárlói társadalom saját alapjait ássa alá.

Hozzászólások:

Vélemény, hozzászólás?

Hírek

A Pi Phone – avagy Elon Musk Frankenstein-mobilja, ahol a dizájn csak vendégségbe jött

Az AI tanulása és a szerzői jog: A Google Gemini gondolatcikke az Authors vs. Anthropic ügyről

A Mesterséges Intelligencia Etikai Kérdései: Felelősség és Jövő – Vagy Modern Luddista Mozgalom?

Az EU Digitális Szabadság Laboratóriuma: Dánia, a Linux Generáció és az EU Digitális Jövője

Woven City 2020–2025 – A jövő városa Japánban már ma, vagy pedig „A Terminátor már a Mátrix spájzában van?”

Dánia Új Korszakát Hozza El a Nyílt Forráskódú Átállás

Apple Intelligence: Forradalmi Újdonságok vagy Még Mindig Van Hova Fejlődni?

Kötelező adatszolgáltatás, vagy biztonság emelés?

Apple 2025: Forradalmi Újdonságok és Bejelentések

A biztonsági mentés fontossága: Hogyan óvd meg az adataidat?

TudásTér

Windows: A Privát Szféra Védelme – Gyakorlati Útmutató

Gondolatébresztő

FIKTÍV: EU OpenHardware Platform – Álmok, Törvények és Valóság – Vagy ez nem is annyira fikció?

Valóban elavult a telefonod? – Érdemes-e váltani csak azért, mert 3-4 éve ugyanazt használod?

Miért félnek a felhasználók a TPM 2.0 chiptől?

Modern akkumulátortechnológia, gondolatok a helyes töltésről

Eljött az idő a PC-k újratervezésére?

Külvilág

Tojáscsere a Corvin CBA-ban – avagy hogyan válik a kis csalás közös veszteséggé

Amikor a marketingesek átlépik a határt – A Coca Cola mint a cukorbetegség „csodagyógymódja”

Terjed egy új Facebook-átverés: A Diaform „csodaszer” a cukorbetegségre?

Ne maradj le semmiről