2025. augusztus 12.

Terjed egy új Facebook-átverés: A Diaform „csodaszer” a cukorbetegségre?

DIAFORM+

Az utóbbi időben egyre többször találkozhatunk a Facebookon egy agresszív marketingkampánnyal, amely egy „forradalmi” megoldást ígér a cukorbetegség kezelésére. A Diaform nevű termék reklámjai azt sugallják, hogy a készítmény segítségével bárki megszabadulhat a cukorbetegségétől, csupán néhány hét alatt. De mi az igazság? Nézzük meg közelebbről ezt az ajánlatot.

A nagy ellentmondás: azoknak ellenjavallt, akiknek ajánlják

A Diaform hivatalos weboldalán található ellenjavallatok listája egy komoly problémát vet fel: a készítmény nem ajánlott immunhiányos és autoimmun betegeknek. Ez már önmagában gyanús, hiszen:

  • Az 1-es típusú cukorbetegség autoimmun betegség, tehát a készítmény pont azok számára nem javasolt, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá.
  • A 2-es típusú cukorbetegség is gyakran társul immunrendszeri problémákkal, így szintén kérdéses, hogy kik számára lenne egyáltalán biztonságos a termék használata.

Vagyis a termék reklámjai pont azokat célozzák, akiknek az ellenjavallatok alapján nem lenne ajánlott a fogyasztása. Ez már önmagában elég ahhoz, hogy óvatosak legyünk.

„Egyszerű, otthon is elkészíthető módszer” – vagy mégsem?

A reklámkampány egyik fő állítása az, hogy a módszer annyira egyszerű, hogy bárki elkészítheti otthon. Ez elsőre úgy hangzik, mintha egy házi gyógymódról vagy egy természetes étrend-alapú megoldásról lenne szó. A valóság azonban teljesen más:

  • A „házi módszer” valójában annyiból áll, hogy meg kell vásárolni az általuk forgalmazott terméket.
  • Ez nem egy otthon előállítható étrend-kiegészítő, hanem egy kereskedelmi termék, amelyről semmilyen részletes összetevőlistát nem közölnek.

Ez a marketingfogás klasszikus manipuláció: olyan érzetet keltenek, mintha valami egyszerű, ingyenesen elérhető módszerről lenne szó, miközben valójában egy drága és kétes eredetű termék megvásárlására próbálnak rávenni.

A tipikus átverési jelek

Ha egy kicsit mélyebbre ásunk, a Diaform összes ismertetőjegye megfelel egy tipikus átverő marketingkampánynak:

  • Nincs hiteles tudományos háttér – Egy komoly cukorbetegség-kezelő termék esetében elvárható lenne, hogy rendelkezzen független klinikai vizsgálatokkal és orvosi ajánlásokkal. Ezek azonban teljesen hiányoznak.
  • Nincs megadva a gyártó neve és pontos származása – Egy komoly étrend-kiegészítő esetén elvárható, hogy pontosan feltüntessék, melyik cég áll mögötte, milyen országban gyártják, és milyen hatósági engedélyekkel rendelkezik. A Diaform esetében ezek az információk rejtélyes módon hiányoznak.
  • Ál-orvosi ajánlások – A reklámokban szereplő „szakértők” valószínűleg nem is léteznek, vagy olyan személyek, akiket színészek játszanak el. Egy valódi, hiteles orvos soha nem állítaná, hogy a hasnyálmirigy glükózt termel, márpedig a reklámokban ilyen biológiai képtelenségek is elhangzanak.
  • Hamis sürgetés és „utolsó esély” akciók – Az oldalon gyakran szerepelnek olyan szövegek, mint „Csak ma 50% kedvezmény!” vagy „Az ajánlat hamarosan lejár!”. Ezek a trükkök klasszikus manipulációs technikák, amelyek a vásárlót pszichológiai nyomás alá helyezik.
  • Áranomália és rejtett költségek – A reklámkampányban azt állítják, hogy a termék teljes ára 60 000 Ft, de most „csak” 9 900 Ft-ért kapható. Ezzel szemben a weboldalukon a teljes ár 27 800 Ft. Ez azt mutatja, hogy a kreatív csapat nem egyeztette az árakat, és a kampány csupán manipulációra épül.
  • Valótlan gyógyulási idő és költségek – A reklám szerint a termék 17 nap alatt kigyógyítja a cukorbetegséget. Egy doboz csak 10 kapszulát tartalmaz, és étkezésenként 1 szemet kell bevenni. Ez azt jelenti, hogy 3 nap alatt elfogy egy doboz, tehát a teljes, ígért „gyógyulási időre” 6 dobozra lesz szükség. Ez pontosan 60 000 Ft-ba kerül – vagyis pont annyiba, mint amennyit a kampányban a „teljes árként” említenek.

Konklúzió: Maradj éber és ne dőlj be az átverésnek!

A Diaform egy tipikus példa arra, hogyan próbálnak kétes termékeket agresszív Facebook-marketinggel rásózni a hiszékeny vásárlókra. Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor az általában nem is igaz. Ha valóban hatékony és tudományosan bizonyított megoldás lenne a cukorbetegségre, akkor orvosok és kutatók ajánlanák, nem pedig fizetett Facebook-hirdetések.

Ne hagyd, hogy az ilyen trükkök megvezessenek, és ha kétségeid vannak egy étrend-kiegészítővel kapcsolatban, mindig konzultálj egy valódi szakemberrel, mielőtt bármit megvásárolnál!

Hozzászólások:

4 hozzászólás a(z) “Terjed egy új Facebook-átverés: A Diaform „csodaszer” a cukorbetegségre?” bejegyzéshez
  1. TOTH ISTVÁN avatar
    TOTH ISTVÁN

    Sejthető volt az át veres, de szükséges az ilyen felvilagositas !

    1. A-Ty avatar

      Szia!
      Sajnos egyre több az ilyen félrevezetés, csaló tartalom a FB-on.
      Nagyon oda kell figyelni, hogy mit nyitsz meg, mert elég egy ilyen kamu hirdetést megnyitni és a FB rád zúdítja a lavinát.
      Üdv,
      A-Ty

  2. Bernát Milkós avatar
    Bernát Milkós

    NAGY VALÓSZÍNŰSÉGGEL TÉNYLEGES ÁTVERÉS !!!! MA KAPTAM KÉZHEZ -SAJNOS- A TÖBB LEHETŐSÉGGEL ELKÜLDÖTT RENDELÉS -LEMONDÁST- de megjött !
    Nem telálok kapcsolatot, lehetőséget a visszaküldéshez, ezért bejelentem e rendőrséghez az esetet.

    Átpaszíroztak…

    1. A-Ty avatar

      Szia!
      Nagyon sajnálom, hogy így alakult. Szomorú, de hasznos abból a szempontból, hogy még egy résszel bővítsem a sorozatot. Már van egy második része (https://okoster.hu/amikor-a-marketingesek-atlepik-a-hatart-a-coca-cola-mint-a-cukorbetegseg-csodagyogymodja/), ami a morális korlátok átlépéséről szóll. Abban az FB hirdetésben Coca Colát javasolnak szódabikarbónával keverve a cukorbetegeknek.
      Amit pedig te leírtál, az a jogi korlátok átlépése. Figyelembe véve, hogy van egy 14 napos kötelező visszavásárlási idő, internetes vásárlásoknál. Amit veled tettek,
      – nem volt lemondható a vásárlás,
      – nincs kapcsolat,
      – nem lehet visszaküldeni a terméket,
      így ezekkel vastagon átlépik a jogszabályi kötelezettségeket és jogos a rendőrségi és a fogyasztóvédelmi feljelentés.

      Drukkolok neked a sikerhez!
      Üdv,
      A-Ty

Vélemény, hozzászólás?

Hírek

A Pi Phone – avagy Elon Musk Frankenstein-mobilja, ahol a dizájn csak vendégségbe jött

Az AI tanulása és a szerzői jog: A Google Gemini gondolatcikke az Authors vs. Anthropic ügyről

A Mesterséges Intelligencia Etikai Kérdései: Felelősség és Jövő – Vagy Modern Luddista Mozgalom?

Az EU Digitális Szabadság Laboratóriuma: Dánia, a Linux Generáció és az EU Digitális Jövője

Woven City 2020–2025 – A jövő városa Japánban már ma, vagy pedig „A Terminátor már a Mátrix spájzában van?”

Dánia Új Korszakát Hozza El a Nyílt Forráskódú Átállás

Apple Intelligence: Forradalmi Újdonságok vagy Még Mindig Van Hova Fejlődni?

Kötelező adatszolgáltatás, vagy biztonság emelés?

Apple 2025: Forradalmi Újdonságok és Bejelentések

A biztonsági mentés fontossága: Hogyan óvd meg az adataidat?

TudásTér

Windows: A Privát Szféra Védelme – Gyakorlati Útmutató

Gondolatébresztő

FIKTÍV: EU OpenHardware Platform – Álmok, Törvények és Valóság – Vagy ez nem is annyira fikció?

Valóban elavult a telefonod? – Érdemes-e váltani csak azért, mert 3-4 éve ugyanazt használod?

Miért félnek a felhasználók a TPM 2.0 chiptől?

Modern akkumulátortechnológia, gondolatok a helyes töltésről

Eljött az idő a PC-k újratervezésére?

Külvilág

Tojáscsere a Corvin CBA-ban – avagy hogyan válik a kis csalás közös veszteséggé

Amikor a marketingesek átlépik a határt – A Coca Cola mint a cukorbetegség „csodagyógymódja”

Ne maradj le semmiről