Az utóbbi időben egyre többször találkozhatunk a Facebookon egy agresszív marketingkampánnyal, amely egy „forradalmi” megoldást ígér a cukorbetegség kezelésére. A Diaform nevű termék reklámjai azt sugallják, hogy a készítmény segítségével bárki megszabadulhat a cukorbetegségétől, csupán néhány hét alatt. De mi az igazság? Nézzük meg közelebbről ezt az ajánlatot.
A nagy ellentmondás: azoknak ellenjavallt, akiknek ajánlják
A Diaform hivatalos weboldalán található ellenjavallatok listája egy komoly problémát vet fel: a készítmény nem ajánlott immunhiányos és autoimmun betegeknek. Ez már önmagában gyanús, hiszen:
- Az 1-es típusú cukorbetegség autoimmun betegség, tehát a készítmény pont azok számára nem javasolt, akiknek a legnagyobb szükségük lenne rá.
- A 2-es típusú cukorbetegség is gyakran társul immunrendszeri problémákkal, így szintén kérdéses, hogy kik számára lenne egyáltalán biztonságos a termék használata.
Vagyis a termék reklámjai pont azokat célozzák, akiknek az ellenjavallatok alapján nem lenne ajánlott a fogyasztása. Ez már önmagában elég ahhoz, hogy óvatosak legyünk.
„Egyszerű, otthon is elkészíthető módszer” – vagy mégsem?
A reklámkampány egyik fő állítása az, hogy a módszer annyira egyszerű, hogy bárki elkészítheti otthon. Ez elsőre úgy hangzik, mintha egy házi gyógymódról vagy egy természetes étrend-alapú megoldásról lenne szó. A valóság azonban teljesen más:
- A „házi módszer” valójában annyiból áll, hogy meg kell vásárolni az általuk forgalmazott terméket.
- Ez nem egy otthon előállítható étrend-kiegészítő, hanem egy kereskedelmi termék, amelyről semmilyen részletes összetevőlistát nem közölnek.
Ez a marketingfogás klasszikus manipuláció: olyan érzetet keltenek, mintha valami egyszerű, ingyenesen elérhető módszerről lenne szó, miközben valójában egy drága és kétes eredetű termék megvásárlására próbálnak rávenni.
A tipikus átverési jelek
Ha egy kicsit mélyebbre ásunk, a Diaform összes ismertetőjegye megfelel egy tipikus átverő marketingkampánynak:
- Nincs hiteles tudományos háttér – Egy komoly cukorbetegség-kezelő termék esetében elvárható lenne, hogy rendelkezzen független klinikai vizsgálatokkal és orvosi ajánlásokkal. Ezek azonban teljesen hiányoznak.
- Nincs megadva a gyártó neve és pontos származása – Egy komoly étrend-kiegészítő esetén elvárható, hogy pontosan feltüntessék, melyik cég áll mögötte, milyen országban gyártják, és milyen hatósági engedélyekkel rendelkezik. A Diaform esetében ezek az információk rejtélyes módon hiányoznak.
- Ál-orvosi ajánlások – A reklámokban szereplő „szakértők” valószínűleg nem is léteznek, vagy olyan személyek, akiket színészek játszanak el. Egy valódi, hiteles orvos soha nem állítaná, hogy a hasnyálmirigy glükózt termel, márpedig a reklámokban ilyen biológiai képtelenségek is elhangzanak.
- Hamis sürgetés és „utolsó esély” akciók – Az oldalon gyakran szerepelnek olyan szövegek, mint „Csak ma 50% kedvezmény!” vagy „Az ajánlat hamarosan lejár!”. Ezek a trükkök klasszikus manipulációs technikák, amelyek a vásárlót pszichológiai nyomás alá helyezik.
- Áranomália és rejtett költségek – A reklámkampányban azt állítják, hogy a termék teljes ára 60 000 Ft, de most „csak” 9 900 Ft-ért kapható. Ezzel szemben a weboldalukon a teljes ár 27 800 Ft. Ez azt mutatja, hogy a kreatív csapat nem egyeztette az árakat, és a kampány csupán manipulációra épül.
- Valótlan gyógyulási idő és költségek – A reklám szerint a termék 17 nap alatt kigyógyítja a cukorbetegséget. Egy doboz csak 10 kapszulát tartalmaz, és étkezésenként 1 szemet kell bevenni. Ez azt jelenti, hogy 3 nap alatt elfogy egy doboz, tehát a teljes, ígért „gyógyulási időre” 6 dobozra lesz szükség. Ez pontosan 60 000 Ft-ba kerül – vagyis pont annyiba, mint amennyit a kampányban a „teljes árként” említenek.
Konklúzió: Maradj éber és ne dőlj be az átverésnek!
A Diaform egy tipikus példa arra, hogyan próbálnak kétes termékeket agresszív Facebook-marketinggel rásózni a hiszékeny vásárlókra. Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor az általában nem is igaz. Ha valóban hatékony és tudományosan bizonyított megoldás lenne a cukorbetegségre, akkor orvosok és kutatók ajánlanák, nem pedig fizetett Facebook-hirdetések.
Ne hagyd, hogy az ilyen trükkök megvezessenek, és ha kétségeid vannak egy étrend-kiegészítővel kapcsolatban, mindig konzultálj egy valódi szakemberrel, mielőtt bármit megvásárolnál!
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.